<<Το να είσαι ικανός να γεμίσεις τον ελεύθερο χρόνο σου ευφυώς είναι το τελευταίο προϊόν του πολιτισμού και προς το παρόν, ελάχιστοι άνθρωποι έχουν φτάσει σε αυτό το επίπεδο>> Bertrand Russell
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ είναι ο
χρόνος που διαθέτει ο έφηβος για να αναπαυθεί, να αναπτύξει το πνεύμα του, να
καλλιεργήσει τα ταλέντα του και να αξιοποιήσει τις κλίσεις του. Βέβαια αποτελεί
ένα από τα σημαντικότερα μέσα για την κοινωνικοποίησή του, την ανάπτυξη των
δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση της ταυτότητάς του. Ο τρόπος ωστόσο με τον οποίο
οι έφηβοι αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους συνδέεται με την ψυχική αλλά και
τη σωματική τους ανάπτυξη και υγεία και συμβάλλει σ’ αυτήν άλλοτε θετικά και
άλλοτε αρνητικά. Εννοείται πως ο ελεύθερος χρόνος αποφέρει πολλά θετικά
αποτελέσματα στον έφηβο, όπως σωματική χαλάρωση και ψυχική ηρεμία διότι κατ’
αυτό τον τρόπο αποβάλλει το άγχος του.
Μερικοί τρόποι σωστής
αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου του έφηβου είναι ο αθλητισμός, η μουσική, η
ζωγραφική ,τα βιβλία και η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων. Έρευνες έχουν δείξει ότι
οι έφηβοι που αφιερώνουν 60 λεπτά για σωματική άσκηση ημερησίως έχουν καλύτερη
φυσική κατάσταση, σχολική επίδοση, αυτοεκτίμηση, ομαλή διαχείριση του άγχους
τους και είναι πιο κοινωνικοί συγκριτικά με εκείνους που ασκούνται λιγότερο
συχνά.
Ο ελεύθερος χρόνος μπορεί να αξιοποιηθεί
σωστά και δημιουργικά με διάφορους τρόπους
Ένας λοιπόν από αυτούς τους τρόπους είναι
η ενασχόληση με τον αθλητισμό.
Ο αθλητισμός γυμνάζει το σώμα και, αν συνδυαστεί
με σωστή και ισορροπημένη διατροφή, συμβάλλει στην ομοιόμορφη διαμόρφωσή του.
Θα ήταν σημαντικό ακόμα να αναφερθεί πως αλλάζει τη διάθεση του ατόμου, καθώς
εκκρίνονται ορισμένες ουσίες που προκαλούν χαρά και θετική ενέργεια στο άτομο.
Τα άτομα, συχνά, λένε ότι δεν βρίσκουν χρόνο, για να γυμναστούν. Αυτό συμβαίνει
για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι ο διαθέσιμος ελεύθερος χρόνος υπάρχει αλλά
δύσκολα κανείς τον εντοπίζει, και κυρίως δεν ορίζει τις προτεραιότητές του. Ο
άλλος είναι ότι πολλά άτομα δύσκολα μπορούν να αντιληφθούν εύκολα πόσες
εναλλακτικές δραστηριότητες υπάρχουν. Όταν μιλάμε για αθλητισμό, είναι σα να
μιλάμε για την ομορφιά. Όταν κοιτάμε έναν άνθρωπο πολύ όμορφο ή ένα κτήριο πολύ
κομψό λέμε: « μ’ αρέσει ». Όμως, η ομορφιά δεν είναι κάτι το συγκεκριμένο. Για
τον ίδιο λόγο δεν μπορούμε να πούμε συγκεκριμένα τι είναι ο αθλητισμός. Αν
θέλαμε, όμως, να δώσουμε έναν ορισμό θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο αθλητισμός
είναι η σωματική προσπάθεια, που αποβλέπει στην τελειοποίηση του σώματος, στην
κραταίωση της δύναμης, στην καλλιέργεια της άμιλλας και του ευγενούς
συναγωνισμού, στην ανάταση του πνεύματος, στην ανάπτυξη της επιδεξιότητας και
στην εξασφάλιση της υγείας του ανθρώπου. Ο αθλητισμός δεν είναι μόνο θέαμα.
Είναι κάτι που πρέπει να κάνουμε όλοι. Ένας αθλητής παραμένει αθλητής και εκτός
του αγωνιστικού χώρου. Αυτό τον καθιστά καλύτερο άνθρωπο με σφαιρική μόρφωση
και παιδεία, καλύτερο μαθητή, εργαζόμενο, φίλαθλο, έναν άνθρωπο που σέβεται
τους γύρω του και πάνω απ όλα τον εαυτό του. Κάποτε, μόνο το θάρρος, η δύναμη
και το ένστικτο οδηγούσαν τον αθλητή στους αγώνες του. Σήμερα, η αθλητική
επιστήμη εφαρμόζει όλα τα μέσα για να πετύχει ο αθλητής τα καλύτερα
αποτελέσματα πους, αρκεί να υπάρχει θέληση από το άτομο.
Εκτός από τον αθλητισμό ένα άλλο μέσο
διασκέδασης είναι η τέχνη. Με τον όρο αυτόν εννοούμε την
ανθρώπινη δραστηριότητα ή δημιουργία που είναι σημαντική εξ αιτίας της έλξης που προκαλεί στις ανθρώπινες αισθήσεις, διεγείροντας τον νου ή το συναίσθημα. Είναι η δημιουργική έκφραση που μέσα στο έργο αποτυπώνει την ψυχική κατάσταση, τα συναισθήματα, τις ιδέες, την αίσθηση ή τον οραματισμό του καλλιτέχνη. Πιο συγκεκριμένα, η ζωγραφική ανήκει στις καλές τέχνες και είναι η τέχνη της παραγωγής ή αναπαράστασης μίας πραγματικής ή φανταστικής εικόνας, μέσω προσωπικής εργασίας, με την βοήθεια φυσικών ή ηλεκτρονικών μέσων. Κατά την γνώμη μας, είναι ένας τρόπος διαφυγής από την καθημερινότητα και εξωτερίκευσης των συναισθημάτων και τον απόψεων που έχει ο κάθε άνθρωπος. Για αυτόν κυρίως τον λόγο είναι αρκετά σημαντικό τα παιδιά να ασχολούνται με τέτοιου είδους δραστηριότητες ώστε να μπορέσουν να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Επιπλέον ,για να ζωγραφίσει κάποιος χρησιμοποιεί μέσα δημιουργίας σχημάτων και χρωμάτων, όπως το πινέλο, η γραφίδα, το μολύβι, το κάρβουνο κλπ. Ζωγραφίζει πάνω σε υλικά που θέλει να περιέχουν το τελικό αποτέλεσμα, όπως χαρτί, ύφασμα κλπ. Επίσης κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τις περιφερειακές του μονάδες(μονάδες εισόδου/εξόδου)όπως το ποντίκι και η πινακίδα σχεδία
ανθρώπινη δραστηριότητα ή δημιουργία που είναι σημαντική εξ αιτίας της έλξης που προκαλεί στις ανθρώπινες αισθήσεις, διεγείροντας τον νου ή το συναίσθημα. Είναι η δημιουργική έκφραση που μέσα στο έργο αποτυπώνει την ψυχική κατάσταση, τα συναισθήματα, τις ιδέες, την αίσθηση ή τον οραματισμό του καλλιτέχνη. Πιο συγκεκριμένα, η ζωγραφική ανήκει στις καλές τέχνες και είναι η τέχνη της παραγωγής ή αναπαράστασης μίας πραγματικής ή φανταστικής εικόνας, μέσω προσωπικής εργασίας, με την βοήθεια φυσικών ή ηλεκτρονικών μέσων. Κατά την γνώμη μας, είναι ένας τρόπος διαφυγής από την καθημερινότητα και εξωτερίκευσης των συναισθημάτων και τον απόψεων που έχει ο κάθε άνθρωπος. Για αυτόν κυρίως τον λόγο είναι αρκετά σημαντικό τα παιδιά να ασχολούνται με τέτοιου είδους δραστηριότητες ώστε να μπορέσουν να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Επιπλέον ,για να ζωγραφίσει κάποιος χρησιμοποιεί μέσα δημιουργίας σχημάτων και χρωμάτων, όπως το πινέλο, η γραφίδα, το μολύβι, το κάρβουνο κλπ. Ζωγραφίζει πάνω σε υλικά που θέλει να περιέχουν το τελικό αποτέλεσμα, όπως χαρτί, ύφασμα κλπ. Επίσης κάποιος μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τις περιφερειακές του μονάδες(μονάδες εισόδου/εξόδου)όπως το ποντίκι και η πινακίδα σχεδία
Δυστυχώς όμως οι
έφηβοι δουλεύουν πιο σκληρά από πολλούς εργαζόμενους, χωρίς να αμείβονται
τουλάχιστον υλικά, με αποτέλεσμα να μην τους μένει αρκετός ελεύθερος χρόνος. Τον χρειάζονται
πιο πολύ από κάθε άλλη ηλικία, αλλά διαθέτουν ελάχιστο απ’ αυτόν, λόγω της
πληθώρας των σχολικών και εξωσχολικών υποχρεώσεων που έχουν. Παρ’ όλα αυτά ο
τρόπος με τον οποίο οι νέοι μπορούν να αξιοποιούν τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο
τους είναι προσωπική τους υπόθεση και επιλογή και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να
τον διαθέτουν σε δημιουργικές γι’ αυτούς δραστηριότητες, ώστε να βελτιώνονται
πνευματικά και σωματικά,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου